Παιδαγωγικες Καινοτομιες: Μπορουμε να γεφυρωσουμε το χασμα αναμεσα στον κοσμο των τεχνων και του πολιτισμου και τον κοσμο της εκπαιδευσης και της διδασκαλιας;

Εμεις *
English Com’Eddy Theatre (Γαλλια)
Athens Lifelong Learning Institute (Ελλάδα)
University of Zadar (Ζανταρ-Κροατια)
Balamo’s Teatro APS (Φεραρα-Ιταλια)
Υπαρχει τροπος να διδαξουμε αποτελεσματικα τις γλωσσες; Πως μπορουμε να κεντρισουμε και να διατηρησουμε το ενδιαφερον των μαθητων; Αυτες οι ερωτησεις δημιουργουνται συχνα σε συζητησεις που σχετιζονται με τη γλωσσομαθεια. Παραλληλα, ο κοσμος του πολιτισμου παραμενει σε επιφυλακη, καθως πρεπει να βρει λυσεις στα προβληματα που προκυπτουν από την τρεχουσα υγειονομικη κριση. Ειναι δυνατο να συνδεσουμε τον κοσμο της εκπαιδευσης και της διδασκαλιας με τον κοσμο των τεχνων και του πολιτισμου;
Εμεις* ετσι πιστευουμε
Σε έναν κόσμο που μάχεται μια τεράστια υγειονομική κρίση, το πρώτο πράγμα στο οποίο διαφεύγουν οι κυβερνήσεις των κρατών είναι το κλείσιμο των συνόρων .. Όμως η πανδημία δεν είναι η μόνη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσει η Ευρώπη. Τι συμβαίνει με τις μεθόδους διδασκαλίας όταν η κοινωνία και τα πρότυπα αλλάζουν συνεχώς; Πώς επηρεάζει η αυξημένη χρήση των ψηφιακών μέσων την κοινωνική αλληλεπίδραση; Θα συνεχίσουν να υπάρχουν ανισότητες στην εκπαίδευση; Μήπως θα αυξηθούν; Αυτά είναι μόνο μερικά θέματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Ο διάλογος και η δικτύωση φαίνεται να μπορούν να δώσουν απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις. Όμως, σε τέτοιες δύσκολες εποχές, όταν η ανάγκη να «τηρούμε τις αποστάσεις» επισημαίνεται διαρκώς, ο όρος δικτύωση σπάνια αναφέρεται.
Πηγαίνοντας κόντρα στους κανόνες, επιδιώκουμε να αναπτύξουμε το δίκτυό μας, ώστε να επιτύχουμε τον στόχο μας:
- Να λάβουμε δράση για να διευρύνουμε τα τοπικά μας δίκτυα σε όλη την Ευρώπη!
- Να καταρρίψουμε τα εμπόδια που διαχωρίζουν τον καλλιτεχνικό κόσμο από τον κόσμο της γλωσσομάθειας!
- Να ευαισθητοποιήσουμε και να ξυπνήσουμε τη δημιουργικότητα για παιδαγωγικές καινοτομίες που ευνοούν όλους τους μαθητές και μαθήτριες!
Προωθούμε την κοινωνική ένταξη αναπτύσσοντας ένα δίκτυο καλλιτεχνών και εκπαιδευτικών και φέρνοντας κοντά την εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Ταυτόχρονα, προσφέρουμε στους εκπαιδευτές την ευκαιρία να εμπλέξουν τους μαθητές τους σε ένα συλλογικό πρόγραμμα.
Η γλωσσομάθεια, που είναι το επίκεντρο του έργου, αποτελεί πυλώνα της εκπαίδευσης. Αρχίζει ήδη από τη βρεφική ηλικία, αποτελεί πυλώνα της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης και αναπόσπαστο παράγοντα της συμπερίληψης ανθρώπων με μεταναστευτικό υπόβαθρο.
Εδώ και πολλά χρόνια, παρατηρούμε την εφαρμογή καινοτόμων μεθοδολογιών και σχεδίων δράσης που προτείνονται από το CEFR¹ και από πρόσφατες συνεισφορές εκπαιδευτικών κινημάτων όπως η "Νέα Εκπαίδευση". Για να αποφύγουμε τη δασκαλοκεντρική μάθηση, είναι απαραίτητο να συμπεριλάβουμε τους μαθητές στην διαδικασία της διδασκαλίας. Διεγείροντας την περιέργεια, το άτομο αποδέχεται ευκολότερα τη μάθηση. Έτσι, οι γνώσεις μεταδίδονται και αφομοιώνονται ευκολότερα.
Οι πολιτισμικοί φορείς είναι εκείνοι που μπορούν να βοηθήσουν τους εκπαιδευτές να προσαρμοστούν στις όλο και περισσότερο ανομοιογενείς ομάδες μαθητών, οι οποίες δεν μιλούν τη γλώσσα της χώρας υποδοχής ή οποιαδήποτε άλλη Ευρωπαϊκή γλώσσα. Ο πολιτισμός είναι ένας τρόπος να έρθουν κοντά οι άνθρωποι και να ανοίξουν το μυαλό τους:
- Η κοινή μας πολιτισμική κληρονομιά μπορεί να συνεισφέρει στην ανάπτυξη παιδαγωγικού υλικού και στη μάθηση.
- Ο καλλιτέχνης με την έμφυτη καλλιτεχνική του αντίληψη μπορεί να αναπτύξει νέο εκπαιδευτικό περιεχόμενο και να εξελίξει τους τρόπους διδασκαλίας. Με κάθε δημιουργία του, ο καλλιτέχνης επιδιώκει να ξυπνήσει τα συναισθήματα του κοινού μέσω τεχνικών επικοινωνίας, οι οποίες δεν είναι λεκτικές
Πώς μπορούμε να κεντρίσουμε την προσοχή των μαθητών και μαθητριών; Πώς μπορούμε να διεγείρουμε τις αισθήσεις τους μέσω του πολιτισμού και να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους ικανότητες; Οι μέθοδοι που εμπλέκουν άμεσα τους μαθητές μέσα από σενάρια και πειράματα τους επιτρέπουν να ανοιχτούν και να έρθουν σε επαφή με όλη την ομάδα. Έτσι, σε ένα περιβάλλον όπου εκπαιδευτές και καλλιτέχνες συνεργάζονται, μπορούν να αναδυθούν οι δυνατότητες που έχουμε να επικοινωνήσουμε με το άγνωστο, ξεφεύγοντας από το νόημα των λέξεων, μέσω ενός ελκυστικού και διαδραστικού περιεχομένου.
Αν ενδιαφέρεστε για αυτό το έργο, θέλετε να συμμετάσχετε στο δίκτυό μας και να μοιραστείτε σκέψεις, ανησυχίες και πειραματισμούς, σας περιμένουμε!
Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στο info@athenslifelonglearning.gr.
[1] Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες: Μάθηση, Διδασκαλία, Αξιολόγηση