Η ενισχυση των ψηφιακων δεξιοτητων των εκπαιδευτικων ενισχυει την ενταξη των μαθητων.
Προγραμμα εκπαιδευσης εκπαιδευτικων στην προσεγγιση BLENDI στη Βαρκελωνη.
Η πανδημία απέδειξε ότι ο κοινωνικός αποκλεισμός λόγω έλλειψης ψηφιακών δεξιοτήτων είναι μια σκληρή πραγματικότητα. Τα σχολεία αποτελούν βασικό παράγοντα για την πρόληψη της ψηφιακής αποξένωσης και την υποστήριξη της ένταξης των μαθητών και μαθητριών. Εκπαιδευτικοί από όλη την Ευρώπη συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης σε ψηφιακές δεξιότητες και τη μικτή μάθηση στη Βαρκελώνη μεταξύ 27-28 Οκτωβρίου 2021, το οποίο διοργανώθηκε από το πρόγραμμα BLENDI - Blended Learning for Inclusion.
Το έργο που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και συντονίζεται από το Φινλανδικό Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Diaconia πραγματοποιείται ταυτόχρονα σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες: Φινλανδία, Ελλάδα (Athens Lifelong Learning Institute), Κύπρος (European University Cyprus), Ισπανία (Universitat Pombeu Fabra) και Ιρλανδία (I & F Formation).
Τα αποτελέσματα του έργου είναι σημαντικά καθώς με την εφαρμογή ψηφιακών στοιχείων και της μικτής μάθησης στις παραδοσιακές τάξεις και στον προγραμματισμό μαθημάτων, ενισχύεται τόσο η ένταξη των μαθητών/μαθητριών όσο και η ψηφιακή τεχνογνωσία των εκπαιδευτικών και των παιδιών.
Παράλληλα με τον στόχο του συνδυασμού της ψηφιακής μάθησης και των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας, η μικτή μάθηση στοχεύει στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί ο κοινωνικός και εκπαιδευτικός αποκλεισμός των μαθητών/μαθητριών που προέρχονται από μειονεκτούντα περιβάλλοντα.
Η ψηφιακή τεχνογνωσία συνδέει τα παιδιά με την κοινότητα και την κοινωνία γύρω τους. Πιστεύουμε ότι η εξάσκηση των ψηφιακών δεξιοτήτων στα σχολεία πρέπει να ενδυναμώνει και να ενθαρρύνει τους μαθητές και τις μαθήτριες να εκφράζουν τις απόψεις τους σχετικά με τη μάθησή τους σε έναν ψηφιακό κόσμο, εξηγεί ο Olli Vesterinen από το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Diaconia της Φινλανδίας.
Η επιμορφωση των εκπαιδευτικων υλοποιηθηκε με ενθουσιασμο!
Προτού η μικτή μάθηση γίνει ευρύτερα διαδεδομένη στα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να εκπαιδευτούν για να κατανοήσουν καλύτερα αυτή τη μέθοδο. Ως μέρος αυτής της προσπάθειας και οπως αναφέρθηκε πιο πάνω, το έργο BLENDI διοργάνωσε πρόσφατα πρόγραμμα εκπαίδευσης στη Βαρκελώνη με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών από όλες τις συμμετέχουσες στο πρόγραμμα χώρες. Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών που θα λειτουργήσουν ως επιμορφωτές σε συναδέλφους και συναδέλφισσές τους στις χώρες τους στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία και υλοποιήθηκε με ενθουσιασμό.
Η εκπαιδευτικός Μαρία Λοϊζου από την Κύπρο δήλωσε ότι κατά τη διάρκεια της κατάρτισης έμαθε πολλά για τις αρχές της μικτής μάθησης. Ως το πιο σημαντικό σημείο της κατάρτισης, συνειδητοποίησε ότι η φωνή των μαθητών/μαθητριών μπορεί να ληφθεί υπόψη κατά την ανάπτυξη των σχεδίων μαθημάτων:
- Ποτέ δεν προσπαθήσαμε πραγματικά να λάβουμε υπόψη τη φωνή των μαθητών/μαθητριών στο σχεδιασμό των μαθημάτων. Για εμάς, αυτό είναι κάτι νέο και καινοτόμο. Θα προωθήσει τις δεξιότητες των μαθητών/μαθητριών μας, τόσο τις ψηφιακές όσο και τις κοινωνικές, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρότυπα.
Ο Olli Vesterinen επιβεβαιώνει ότι, ακόμη και αν το επίκεντρο είναι στις ψηφιακές δεξιότητες, η μικτή μάθηση αφορά επίσης στην προσοχή στις απόψεις και τις ανάγκες κάθε μαθητή/μαθήτριας όσον αφορά τη μάθηση:
- Πριν από την έναρξη του μαθήματος, ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει τον τρόπο και τον εξοπλισμό με τον οποίο διεξάγεται το μάθημα. Στη συνέχεια, οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να συμμετέχουν με τα δικά τους κινητά τηλέφωνα, για παράδειγμα, με το δικό τους ρυθμό.


